Vad gör en bloggare?

Vad gör en bloggare?

En blogg är ett forum – ett medie – där bloggaren publicerar bild- och filmmaterial, text och/eller ljudupptagningar. Bloggen är ofta öppen för allmänheten och vem som helst kan gå in och läsa eller titta. De flesta som besöker bloggar gör så för att få inspiration. Bloggar kan handla om i princip vad som helst, de kan ha ett bildningssyfte (se till exempel följande länk)) eller ämna att inspirera folk i sin vardag. Det finns allt från inredningsbloggar till resebloggar. Nedan följer kortare beskrivningar av olika typer av bloggar:

  • Livsstilsblogg. Här publicerar bloggaren ofta material ur sin vardag. Ofta läggs fokus på bilder som kompletteras av en kortare beskrivande text. Bilderna är snyggt redigerade och ska inspirera läsarna till att se ljusglimtar i vardagen.
  • Matblogg. Ofta publiceras här matlagningsrecept och bilder på resultatet. Många som drömt om att bli kockar startar matblogg!
  • Träningsblogg. Tips på träningsformer, träningsscheman, hälsosam kost och motivation kan du hitta här.
  • Modeblogg. Inspiration till kläder, outfits, märken, affärer med mera hittar du här. Snygga bilder kompletteras med kortare, informerande och ofta säljande texter.
  • Utbildningsblogg. Som i exemplet länkat ovan publiceras ofta längre texter på liknande bloggar. Debattartiklar, informerande filmklipp, essäer etc. publiceras här
  • Filmblogg. En del bloggare väljer att publicera allt material i filmklipp, och kallas då istället för ”vlogg” som är en blandning av orden ”blogg” och ”video”.
  • Sminkbloggar. Här publiceras ofta filmklipp där en person illustrerar hur man använder olika verktyg för att få fram felfria resultat. Produkterna som används talas det ofta säljande om.

Bloggar har funnits länge, och bloggliknande verksamheter har funnits före internet. Justin Hall räknas ofta som den första moderna bloggaren och han startade sin verksamhet år 1994. Idag är bloggandet en stor inkomstkälla för många. En hel marknad har utvecklats runt omkring den. Bloggen har ändrat företagens marknadsföringsstrategier enormt. Från att ha satsat på reklamfilmer och -bilder med modeller, har man nu sin reklam riktad mot bloggläsarna och använder således bloggarna som portaler för att nå dem. Modellerna byts successivt ut mot bloggarna, som många gånger kallas för ”influencers” (engelska för inspirerande människor) och man låter sina reklamkampanjer handla om dem.

Många, både läsare och bloggare, använder bloggen som en fritidssysselsättning. Några lyckas tjäna pengar på sitt bloggande. Genom att ha många läsare kan man som bloggare locka till sig företag som vill köpa reklamplats på bloggarens hemsida. Ofta rör det sig dock om ”hobbybloggare”, alltså sådana som inte har bloggen som sin främsta inkomstkälla. Vem som helst kan starta en blogg, när som helst i livet. Det finns olika sätt att gå tillväga, googlar man ”starta blogg” kommer massvis med tips, råd och tillvägagångssätt upp. Man kan till exempel göra sin egen hemsida, eller välja att göra ett konto på något av de forum som erbjuder färdigdesignade mallar.